Laikraščių teatras
Laikraščių teatras – tai vienas pirmųjų Engiamųjų teatro sistemos metodų. XX amžiaus vidurio Brazilijoje cenzūra buvo tokia stipri, kad cenzūruojami būdavo net ir teatro spektakliai. Laikraščių teatras buvo būdas apeiti šią cenzūrą – juk skaitomi patvirtinti ir vieši laikraščiai! O jau kokiu tonu, intonacijomis jie bus skaitomi, kaip skirtingi straipsniai bus derinami tarpusavyje – to niekas nereguliavo ir nuo aktorių meistriškumo priklausė, ką jie pajėgs tokiu vaidinimo būdu papasakoti.
Augusto Boalio siekis buvo rasti būdą parodyti, kad dauguma naujienų tėra fikcija, kad pirmame puslapyje esančios naujienos užgožia kitas ir t.t. Kalbėdamas apie šį teatrą, jis mėgo naudoti frazę, skambančią filme „Pilietis Keinas“ (Orson Welles): „nėra tokių naujienų, apie kurias būtų verta rašyti laikraščio antraštėje, tačiau jei bet kuri iš jų aprašoma antraštėje, ji tampa svarbi“.
Pagrindinės „Laikraščių teatro“ technikos:
- Įprastas skaitymas: Naujiena skaitoma įprastai, tačiau atsietai nuo konteksto jos pateikimo vietos laikraštyje – taip paskutiniame puslapyje perskaityta naujiena gali nuskambėti kaip pati svarbiausia ir pan.
- Kryžminis skaitymas: Dvi naujienos skaitomos pakaitomis, taip atskleidžiant prieštaravimus, nesutapimus, subjektyvumą.
- Papildantis skaitymas: Kai kada straipsniuose pateikiama informacija yra lyg ir teisinga, tačiau dalis svarbių dalykų nutylima, tad Augustas Boalis kviesdavo pasidalinti ir tuo, kas yra žinoma, bet straipsnyje nutylėta. Augustas Boalis pateikia pavyzdį apie Urugvajaus prezidentą Stroessnerį, kuris per pakartotinius rinkimus bandė visus įtikinti, kad jo šalis demokratinė, tad visą šalį užtvindė plakatais: „Jei myli laisvę, balsuok už Stroessnerį“. Ir tai buvo tiesa, tačiau labai jau dalinė. Ją papildė anonimas Asunsjono oro uoste, ant plakato prirašęs: „nes jeigu nebalsuosi, tavęs ieškoti ateis policija“.
- Ritmiškas skaitymas: Naujienos skaitomos įvairiu ritmu – sambos, tango ir pan., ir tai labai netikėtai sudėlioja visai kitus akcentus. A. Boalis teigė, kad puikiai veikia tango ritmu sudainuoti politiko, kuris sielojasi, kad nelaimėjo rinkimų, kalbą.
- Lygiagretus veiksmas: Vienas žmogus skaito tekstą, kiti – veiksmais jį iliustruoja. Taip naujiena tampa gyva ir paliečia daug stipriau.
- Improvizacija: Panaši į praeitą techniką, tik šiuo atveju aktoriai iš anksto nežino, apie ką bus tekstas.
- Istorinis skaitymas: Įvykiai, kurie vyksta šiandien, greičiausiai jau kartojasi – tad šios technikos esmė yra atrasti panašius įvykius istorijos tėkmėje ir juos susieti.
- Pastiprinimas: Naujienos „pastiprinamos“ įvairiomis priemonėmis – vizualinėmis, garsinėmis.
- Abstrakcijos konkretizavimas: Tai, kas straipsniuose pateikiama kaip abstrakcija (badas, maras, mirtis...) šios technikos pagalba atskleidžiama labai konkrečiai. Priemonės tam gali būti įvairios, bet svarbiausia – pamatyti, kas slypi už abstrakčių žodžių ir frazių, sužadinti žiūrovo jautrumą.
- Tekstas kitame kontekste: Straipsnis siejamas ne su tuo kontekstu, kuriame buvo publikuotas, o su realiu. Pvz., apie taupymą kalbantis politikas rodomas prabangioje aplinkoje.